نکاتی در مورد زولبیا و بامیه

نکاتی در مورد زولبیا و بامیه

با توجه به اینکه زولبیا و بامیه از شیرینیهای ویژه ماه رمضان است که در سر سفره افطار به چشم می خورد و توجه به نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماریها در این ماه ضروری است، باید به مواردی را در مورد تهیه و مصرف این شیرینی یادآوری کرد.
استفاده از روغنهای صنعتی، سوخته و چند بار استفاده شده که به شدت سرطان زا هستند در تهیه این شیرینی که مورد استقبال فراوان مردم است، موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
قیمت ارزانتر فروش زولبیا و بامیه ها در کنار پیاده روها و خیابانها نسبت به زولبیا و بامیه هایی که در قنادیها به فروش می رسد باعث شده این شیرینی ویژه ماه رمضان در کنار خیابان هم از طرفداران زیادی برخوردار باشد، که البته به دلیل آلودگی تهیه این شیرینی از این شیوه کار عاقلانه ای نیست.
استفاده مکرر از روغنهای سیاه و مانده برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روشهای غیربهداشتی تهیه این شیرینی بوده که این روش از عوامل ایجاد سرطان شناخته شده است. البته وزارت بهداشت از چند سال قبل با ارسال نامه ای به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، اعلام کرده است که تهیه زولبیا و بامیه با روغنهای چند بار مصرف ممنوع بوده و برای سلامتی مضر است.
جعبه های زولبیا و بامیه نیز باید استانداردهای بهداشتی را داشته باشند. یعنی باید دارای لایه ای با پوشش آلومینویم نازک و بهداشتی باشد.
در تهیه زولیبا و بامیه زعفرانی گاها از رنگهای مصنوعی و زعفرانهای تقلبی استفاده می شود که باید از مصرف آن جلوگیری کرد.
لازم به ذکر است که با افزایش 100 درصدی قیمت مواد اولیه، تنها 7 درصد قیمت تمام شده این محصول افزایش یافته است که این به ضرر فروشنده است.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *